Krakowski Kościół Mariacki położony jest na
Placu Mariackim we wschodniej części Rynku Głównego.
Świątynia w 1962 roku otrzymała tytuł bazyliki mniejszej i jest
zaliczana do jednych z największych i najważniejszych świątyń
Krakowa.
Pierwszy murowany kościół w stylu romańskim według przekazu Jan
Długosza, miał ufundować w latach 1221–1222 biskup krakowski
Iwo Odrowąż na miejscu starego drewnianego kościółka. Niestety, w
trakcie najazdów tatarskich, budowla została zniszczona. Wykorzystano
więc częściowo poprzednie fundamenty i w latach 1290-1300 wzniesiono,
wczesnogotycki kościół halowy. W latach 1355-1365 dobudowano
prezbiterium, a fundatorem był mieszczanin krakowski i stolnik
sandomierski Mikołaj Wierzynek. Kolejna przebudowa kościoła
przypadła na lata 1392-1397 wtedy to przekształcono wnętrze z halowego
na bazylikowe, a dzieła tego dokonał Mikołaj Werner z Pragi.
Werner wtenczas obniżył mury naw bocznych, a nawę główną oświetlił
oknami umieszczonymi nad dachami naw bocznych. W latach 1435-1446 do
zewnętrznych murów naw bocznych dobudowano kaplice, a nad pracami czuwał
wówczas mistrz Franciszek Wiechoń z Kleparza. W tym samym roku
podwyższono północną wieżę, przekształcając ją w strażnicę miejską.
Wieża nakryta jest gotyckim hełmem z 1478 roku według projektu mistrza
Macieja Heringka. W 1666 roku hełm ozdobiono złoconą
Maryjną Koroną.
Wieża Wyższa Północna zwana jest Hejnalicą lub Strażnicą mierzy
82 metry i wybudowano ją na planie kwadratu, grany jest z niej hejnał
mariacki. Wieża Niższa Południowa mierzy 69 metrów i jest
dzwonnicą kościelną, wisi w niej dzwon zwany Półzygmuntem.
Wybudowana również na planie kwadratu. W 1592 roku nakryto ją
późnorenesansowym hełmem. Na piętrze znajduje się renesansowa kaplica
pw. Nawrócenia św. Pawła. Pomiędzy wieżami urządzono kaplicę
Wniebowzięcia NMP.
O Krakowie krąży wiele legend, jedna z nich związana
jest z wieżami mariackimi.
Legenda o wieżach kościoła mariackiego.
Trójnawowy korpus kościoła mariackiego od strony Rynku Głównego
zamknięty jest dwiema nierównymi wieżami. Ponoć owe wieże budowało
dwóch braci, którzy byli znakomitymi architektami. Starszy brat podjął
się budowy południowej wieży a młodszy północnej. Na początku prace
budowlane szły w równym tempem, jednak po pewnym czasie wieża budowana
przez starszego brata znacznie przewyższała więżę budowaną przez
młodszego brata. Młodszy brat wiedział już, że nie ukończy wieży jako
pierwszy i że to brat zyska większą sławę. Targany zazdrością
postanowił zabić brata. Bez namysłu sięgnął za nóż i przebił mu serce.
Niedokończoną wieżę południową rozkazał pokryć kopułą, a swoją
dokończył zgodnie z projektem. Z czasem jednak zaczęły dręczyć go
wyrzuty sumienia i w dniu poświęcenia świątyni ukazał się w oknie
wyższej wieży. Trawiony smutkiem i goryczą trzymając w ręce nóż
(którym zamordował brata) wbił go w swe serce, po czym runął w
dół.
Nóż powieszona w bramie Sukiennic dla upamiętnienia tych tragicznych
wydarzeń, wisi on tam do dziś.
Największym zabytkiem kościoła mariackiego jest ołtarz Wita Stwosza - Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny. Mistrz z Norymbergi prace
nad tym ogromnym dziełem, rozpoczął w 1477 roku, a ukończył je w 1489
roku. Do tej potężnej rzeźby Wit użył trzech gatunków drzew: dębu,
modrzewia i lipy. Z dębu z racji, że jest najtwardszym drzewem,
zbudował całą konstrukcję ołtarza, z modrzewia nieco lżejszego, ale
łatwo łupliwego wykorzystał do tła, a wszystkie postacie a jest ich
ponad 200, wyrzeźbił z miękkiej i plastycznej lipy.
Po czasie jak świątynia wzbogaciła się o dzieło Wita Stwosza, to
przez długie lata nie były przeprowadzane żądne konkretne remonty, które
miły by wpływ na wystrój bądź architekturę kościoła.
Dopiero w XVIII za sprawą proboszcza Jacka Łopackiego wnętrze
świątyni zostało przebudowane. Zmiany w latach 1753-1754 dokonał
architekt królewski Francesco Placcidi. Pozbył się on wówczas
elementów gotyckich, wprowadzają późny barok. Obniżył dach nad
kościołem, obmurował gotyckie filary, podzielił architektonicznie
ściany, stosując pilastry podtrzymujące gzymsy, w kaplicach bocznych
ustawił szereg ołtarzy, wykonanych z czarnego marmuru. Z tego okresu
pochodzi późnobarokowa kruchta będąca również dziełem
Placydio.
Po trzecim rozbiorze Polski zlikwidowano cmentarz wokół
kościoła, w ten sposób powstał plac Mariacki.
W latach 1887-1891 przystąpiono do kolejnego remontu.
Wprowadzono wtedy do wnętrza wystrój neogotycki, pozbywając się w ten
sposób detali barokowych, w tym malowideł ściennych. Od tegoż momentu
świątynię zdobi polichromia autorstwa Jana Matejki. Przy pracach
tego pięknego projektu brali udział m.in.
Stanisław Wyspiański i Józef Mehoffer. Oni też są autorami
witrażu, który znajduje się nad kruchtą prowadzącą do świątyni.
|
Kościół Mariacki
|
|
Kościół Mariacki
|
|
Kościół Mariacki
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz